Gorkamorka



Ašwiat:

Dawno, dawno temu za siedmioma górami... a właściwie to gdzieś w odległym kosmosie ogromny okręt kosmiczny Space Hulk, wypełniony zielonymi, gotowymi do inwazji Orkami, niespodziewanie rozbił sie na pustynnej planecie Angelis. Katastrofa ogromnego statku zostawiła na powierchni planety ogromny krater i totalnie zniszczyła lokalny ekosystem. Orki niezbyt usatysfakcjonowane swoim nowym przymusowym domem (nie było kogo zabić ani czego zrabować) postanowiły czym prędzej wydostać się z planety. W tej sprawie zwrócili się Mekboy'zów (wśród orków uchodzą oni za intelektualistów). Zdecydowali oni, że podstawowym celem orków powinno być zebranie jak największej ilości wszelkiej maści złomu rozrzuconego na powierzchni planety po katastrofie. Części te miały posłużyć do stworzenia maszyny, która umożliwiłaby zielonym rozbitkom ucieczkę z Angelis. Niestety każdy Mekboy miał swoją wizję tego jak urządzenie to powinno wyglądać i działać. Niektórzy byli przekonani, że budują nowego Space Hulk 'a, inni że powstanie coś w rodzaju ogromnej wyrzutni, która wystrzeli stary statek na orbitę, a reszta miała jeszcze dziwniejsze pomysły i wizje. W trakcie budowy okazało się, że maszyna zaczyna przypominać postać ogromnego orka. Część zielonoskórych twierdziłą, że maszyna podobna jest do Morka, a częśc że do Gorka (Gork i Mork są bóstwami czczonymi przez orków). Ta różnica zdań jak to wśród zielonych bywa zakończyłą się spektakularną wojną domową. W ramach kompromisu Mekboyz stwierdzili, że wielka maszyna zwać się odtąd będzie Gorkamorka.



Gorkamorka jest grą bitewna stworzoną przez firmę Games Workshop, dużą rolę odgrywają w niej pojazdy kierowane przez szalonych Orków. Akcja gry osadzona jest na pustynnej planecie Angelis w uniwersum Warhammer 40000. Gracz obejmuje kontrolę nad grupą orków (lub innych ras ale o tym za chwilę), pośród zielonoskórych do wyboru mamy wyznawców Gorka, tzw. Gorkers, którzy preferuja walkę wręcz lub wyznawców Morka (tzw. Morkers), którzy są lepsi w kierowaniu rożnej maści pojazdami. Celem gry jest zdobycie przez naszą bandę jak największej ilości złomu (ang. scrap), do czasu aż doświadczenie naszej bandy osiągnie maksymalny poziom.

Gra powstała w roku 1997, a jej twórcami są weterani Games Workshop - Rick Priestley, Andy Chambers i Gavin Thorpe. Box startowy zawierał:

- 2 podręczniki Da Uvver Book i Da Roolz Book (64 i 112 stron)
- 4 plastikowe pojazdy (2 trukks, 2 trakks)
- 12 x figurki Ork Boyz
- elementy scenerii
- 2 miarki
- 10 kości
- żetony, template 'y itd.




Zasady oparte są w większości na drugiej edycji Warhammer 40000, wzbogacone zostały jednak o sporo dodatkowych rzeczy dotyczących głównie (choć nie tylko) pojazdów. Podręcznik zawiera również zasady umożliwiające prowadzenie kampanii. Obecnie zasady podstawowe do Gorkamorka pobrac można za darmo se stron Games Workshop - Specialist Games. Do dziś (lipiec 2008) nie został udostępniony (za free) jeszcze dodatek Digganob, który wprowadzał między innymi nowe rasy.

Rasy w Gorkamorka:

Orks - jaki jest ork każdy widzi - brzydki, zły i zielony. Od orków z Warhammer 40000 różnią się jedynie tym, że dowodzne są przez Mekboyz 'ów (zamiast Warboss 'ów). Orki żyją na Angelis w mieście Mektown skupionym wokół budowanej przez nie maszyny. Jest to również jedyne miasto na powierzchni Angelis.

Diggas - zanim na Angelis rozbił się Space Hulk orków planeta ta była badana przez niewielke siły Imperium. Ludzie, którzy badali starożytne piramidy na Angelis zostali w wyniku katastrofy Space Hulk 'a uwięzieni pod ziemia. Odcięci od świata ulegali stopniowej degradacji, aż zmienili się w plemie dzikusów. Gdy pierwszy raz doszło do spotkania dwóch ras orkowie próbowali uczynic z ludzi swoich niewolników zostali jednak szybko pokonani przez Night Horrors - tajemniczych mechanicznych sojuszników Diggas (wszystko wskazuje na to że to nieliczna grupa Nekronów, która przetrwała w piramidach, jak i dlaczego pomogli oni ludziom - nie wiadomo). Od tego czasu zieloni nazywają tereny leżące wokół starożytnych piramid "Morgarg-durlurk-gulskar-dregsnikslag", co w wolnym tłumaczeniu oznacza mniej więcej "Forteca starożytnych, przerażających mocy, Kraina czychającej śmierci, bólu i zniszczenia". Wagę tej nazwy podkreśla jeszcze fakt, że orkowie raczej do bojaźliwych ras nie należą.

Rebel Grots - w Space Hulk 'u pełnym orków nie mogło zabraknąć również sporej grupy Gretchin 'ów zwanych również Grot'ami. W równym stopniu brali oni udział w tworzeniu Gorkamorki i toczonych na Angelis walkach, od początku było jednak wiadomo, że nie zostaną oni wpuszczeniu na pokład maszyny, jeżeli jej budowa zostanie kiedyś zakończona. Stanowiło to zawsze dla Gretchinów duży powód do zmartwień i w końcu doprowadziło do wybuchu rebelii Grotów w całym Mektown. Bunt został szybko i krwawo stłumiony przez Orków. Jednak część powstańców przeżyła, uciekła na pustynie i stworzyła podwaliny "Rewolucyjnego komitetu Gretchin 'ów". Grupy walczącej o równe prawa i miejsce na pokładzie Gorkamorki dla wszystkich Gretchinów. Legendarnym przywódcą tej grupy jest bohater Gretchin 'ów - Red Gobbo.

Mutties - katastrofa Space Hulka miała tak ogromne rozmiary, że spowodowała również strącenie z orbity przelatującego nieopodal mniejszego statku. Lecąca nim grupa ludzi nie zeszła pod ziemię jak Diggas lecz zamieszkała we wraku. Promieniowanie i rzeka trucizn, które wydostały się z rozbitego statku orków doprowadziły z czasem do szeregu mutacji u mniej odpornych ludzi. Mutties stali się potwornymi, zdeformowanymi istotami, są też jednak najbardziej technologicznie zaawansowaną rasą na Angelis. Mutties toczą świętą wojnę przeciwko wszystkim pozostałym rasom.

Diggas, Rebel Grots i Mutties opisani zostali w dodatku do Gorkamorka: Digganob.