VOR: The Maelstrom



Jeżeli czytałeś inne teksty na naszej stronie zdążyłeś się już chyba zorientować, że lubię pisać o grach i producentach figurek mało znanych w naszym kraju. Co to za frajda pisać kolejny tekst na temat Games Workshop czy Warhammer 'a. Wole sklecić kilka słów o systemie, o którym słyszało w Polsce niewielu. I tak dzisiaj w dużym zarysie chciałbym Wam przedstawić system bitewny VOR: The Maelstrom.

VOR: The Maelstrom to figurkowy system bitewny, osadzony w klimatach sciencie-fiction, jego akcja rozgrywa się w 22 stuleciu. Opublikowany został przez firmę FASA w 1999 roku, niestety w roku 2001 FASA zakończyła swoją działalność co oznaczało również upadek tego systemu.




W systemie tym ziemia została przeniesiona do do innego wymiary zwanego Maelstrom. Zasady zostały stworzone z myślą o rozgrywkach typu skirmish prowadzonych figurkami w skalii 28 mm. Podręcznik podstawowy zawierał komplet zasad oraz listy zawierające punktację i statystyki występujących w grze frakcji. I tak do wyboru graczy pozostawało 9 frakcji:

- The Union - militarny sojusz państw świata zachodniego dysponujących zaawansowaną techniką w zakresie broni i opancerzenia.

- Neo-Soviets - połączone siły Rosji i Chin, dysponujące mniej zaawansowaną a jednak efektywną techniką zbrojeniową oraz zmutowanymi zwięrzetami.



- Growlers - rodzaj istot przypominających małpy naczelne, kierowanych zbiorową świadomością. Wyjątkowo silne i potrafiące przystosować się do każdych warunków. Dzięlą się na wiele typów i rodzajów. Ich podstawowym wrogiem są Zykhee.

- Zykhee - humanoidalna rasa obcych, bardzo zaawansowana technologicznie. Wyjątkowo groźni przeciwnicy w walce wręcz, dysponujący również mocami psionicznymi.

- Shard - formy życia oparte na silikonie, cechuje je bezgraniczna nienawiść do wszelkich organizmów opartych na węglu (w tym ludzi). Ich jedynym celem jest eliminacja wszystkich innych gatunków.

- Pharon - są starożytną rasą istot, które ziemianom przypominają egipskie mumie. Rasa ta dysponuje potężna technologią oraz czci wymiar Maelstrom.



The Pharon are essentially a race of high-technology mummies, inspired at least in part by Ancient Egypt. They are a very ancient race that worships the Maelstrom and thrives in it, being resurrected by its energies.

- Mashers - prymitywna rasa nie dysponująca własną technologią. Ich poziom intelektualny można przyrównać do Neandertalczyków.

- Golem - poterzne istoty noszące pancerze wspomagane. Właściwie gatunek ten można podzielić na dwie grupy. Bezwolnego gospodarza oraz pasożyta kierującego jego poczynaniami.

- Ceru - są rasą niebieskoskórych karłów. W przeszłości zniewoleni przez Golem, udało im się jednak wzniecić rebelię i wyrwać spod ich panowania.

Ašwiaty wszystkich opisanych powyżej istot zostały, podonie jak ziemia, wchłonięte przez Maelstrom. Zasady gry dopuszczały stworzenie (przez graczy) nowych ras (wraz z pochłanianiem przez Maelstrom kolejnych światów). Niestety konkretne zasady dotyczące tworzenia nowych ras nie zostały nigdy opublikowane z powodu upadku wydawcy.

Wydano jedynie forcebooki do sześciu frakcji (Pharon, Shard, Zykhee, Neo-Soviet, Union, Growlers) oraz kampanię Razorfang's Exodus. Podręczniki do frakcji Shard i Pharon, zawierały one sporo informacji dotyczących samego świata Maelstrom i jego powstawnia. FASA miała nawet plany stworzenia systemu RPG osadzonego w jego realiach jednak upadły one jednak w momencie zamknięcia firmy.



Jeżeli chodzi o figurki to wykonane były z metalu i zaopatrzone w plastikowe podstawki na podobieństwo figurek Games Workshop (Warhammer Fantasy Battle, Warhammer 40K itd.). Wydano figurki do sześciu frakcji - tych samych do których wydano forcebooki - Pharon, Shard, Zykhee, Neo-Soviet, Union, Growlers. Armia Golem doczekała się jedynie prototypowego modelu.

Mimo upadku wydawcy w 2001 roku figurki oraz podręczniki do systemu VOR: The Maelstrom można nadal nabyć za pośrednictwem internetowego sklepu Ral Partha Europe.

Przydatne linki:

Katalog zawierający figurki i podręczniki do systemu VOR: The Maelstrom.