Games Workshop



Telegraficzny skrót historii firmy Games Workshop

Artykuł ten ma tylko przybliżyć w dużym skrócie historię firmy, która działa na rynku już ponad 30 lat. Jest to największa firma tego typu na świecie i każdy, kto miał do czynienia z figurkami z pewnością spotkał się z jej produktami i coś o niej samej wie.

Kilka faktów na początek

Firma Games Workshop powstała w 1975 roku. Założyli ją Ian Livingstone i Steve Jackson â?? dosyć znane dziś nazwiska w świecie gier fabularnych i strategicznych. Na początku GW zajmowała się tylko dystrybucją innych gier, np. Dungeons & Dragons, przedrukami amerykańskich gier RPG takich jak Call of Cthulhu czy Runequest. Dwa lata po powstaniu firmy, w roku 1977 wyszedł pierwszy numer pisma White Dwarf, który początkowo ukazywał się nieregularnie, a od numeru 32 stał się miesięcznikiem.

W 1979 roku powstała firma Citadel Miniatures produkująca przeróżne figurki do gier wypuszczanych przez GW i nie tylko. Założył ją Bryan Ansell, który był również współautorem pierwszych zasad Warhammera. Na początku Citadel Miniatures działała jako osobna firma, ale po jakimś obie firmy zostały nierozerwalnie złączone.


Thorgrimm Branedimm - pierwsza figurka wyprodukowana przez Citadel Miniatures w 1983 roku.


I stał się Warhammer!

Na samym początku Warhammer był tylko grą RPG, do której można było używać figurek produkowanych między innymi przez Citadel Miniatures. Warhammer Fantasy Battle ujrzał światło dzienne w roku 1983 i na początku książki z zasadami kosztowały aż 5,95 funtów! Jak się później okazało był to strzał w dziesiątkę, bo po dzień dzisiejszy to z tego produktu GW czerpie główną część swoich zysków. Po wielu sukcesach jakie odnosił Warhammer Fantasy RPG i jego młodszy brat - Warhammer Fantasy Battle, powstał Warhammer 40000 (ta gra na początku też miała być grą RPG, ale została wydana jako gra bitewna, znana też jako Rogue Trader). Dopiero niedawno, bo w ubiegłym roku, powrócono do pierwotnego zamysłu i ukaże się gra RPG osadzona w świecie WH 40K. Całkiem niedawno Warhammer Fantasy Battle doczekał się swojej siódmej już edycji.

W latach 90-tych GW stopniowo zaczęła rezygnować z promowania gier RPG, w White Dwarfie zaczęło pojawiać się coraz mniej artykułów na ten temat, a ich miejsce zajęły gry bitewne. Z początku były to Warhammer Fantasy Battle i futurystyczny Warhammer 40000. Z czasem zaczęły dochodzić do tego tzw. Specialist Games â?? czyli gry osadzone w jednym z dwóch głównych światów, ale koncentrujące się na innych ich aspektach. Blood Bowl to krwawy football, Warhammer Quest to eksploracja lochów, Mordheim to klimatyczne potyczki na małą skalę, Battlefleet Gothic to wojna w kosmosie, a Necromunda to walki gangów w zrujnowanych miastach.

Firma GW przeżywała różne wzloty i upadki, ponieważ kadra zarządzająca próbowała adresować produkty raz do młodszych, raz do starszych fanów, starając się znaleźć odpowiednie miejsce na rynku. Szczególnie łatwo to zaobserwować, gdy spojrzy się na wydawany przez nich katalog figurek, (bo tym stał się przez lata ich magazyn) White Dwarf: coraz prostsze zasady do wszystkich systemów, albo figurki nie zawsze pomalowane do najwyższych standardów. W chwili obecnej GW adresuje swoje produkty zarówno do starszych jak i młodszych klientów, choć wydanie gry osadzonej w świecie Władcy Pierścieni było ukłonem w stronę tych młodszych fanów. Gra ukazała się w roku 2000, co oczywiście zbiegło się z ekranizacją Tolkienowskiej trylogii przez Petera Jacksona. W ten sposób LOTR (Lord of the Rings) stał się trzecim â?žrdzennymâ?? systemem publikowanym przez GW.

Wulfen

Unikatowe figurki GW kupisz okazyjnie na eBay. Zarejestruj się i kupuj na całym świecie.



Przydatne linki:

Games Workshop - strona główna.